TemaTime

Lebensohl del 1

Temaet: nok en meget nyttig konvensjon; denne gangen er det Lebensohl som havner under TT-lupen. Vi ser i første gang kun på Lebensohl brukt etter at morparten åpner med Svake 2.

Her finner du presentasjonen til Lebensohl del 1:  Presentasjon .

Stayman del 2

Temaet: forstettelse av Stayman, denne gangen blir det Stayman etter 2NT-åpninger samt Puppet Stayman både etter 2NT-åpninger og etter 1NT-åpninger.

  Her er presentasjonen som blir brukt denne gangen:  Presentasjon .

Stayman del 1

Temaet: Stayman, den kanskje aller nyttigste konvensjonen (til og med mer nyttig enn XYZ). Stayman og videre søkemeldinger er et omfattende tema, så denne mandagen tar vi for oss det grunnleggende. Videre søkemeldinger, Stayman etter 2NT og også Puppet Stayman kommer i del 2.

Her er presentasjonen som vil bli brukt denne gangen:  Presentasjon .

Omvendte minorhøyninger

Temaet: støttemeldinger når makker har åpnet med 1 i minor, og her benytter vi konvensjonen "Omvendte minorhøyninger".

Her er presentasjonen som vil bli benyttet under Tematimen:  Presentasjon .



Støttemeldinger etter makkers majoråpninger på 1-trinnet

Temaet er hvordan vise støtte når makker har åpnet med 1❤️ eller 1♠️. Når vi først har åpnet med 1 i major (og det gjelder jo særlig høyest rangerte 1 spar) så gjelder det å beholde det meldingsmessige overtaket vi har ved å vise støtten raskt.

Her er presentasjonen fra tematimen:  Presentasjonen .

Støtte-dobling og -redobling

Når er det støttedobling? Regelliste Regel 1: Dette er åpners verktøy – vi må ha åpnet! Regel 2: Makker må svare 1 i farge – vi skal tross alt «støtte» ! Da kan vi ikke støtte en pass eller NT melding ☺ ! Regel 3: Motparten må melde inn til vår høyre. Dette må skje, hvis ikke får vi jo ikke doblet ! Regel 4: Vi må kunne stoppe i 2 i fargen vi støttedobler!

Hva er XYNT og XYZ?

Hver gang vi melder 1X– 1Y – 1NT (X og Y er farger) så kalles det for en XYNT. For eksempel: 1♣️ - 1❤️ - 1NT. Det er også alle andre meldinger som så ender med at åpner gjenmelder 1 NT.

Hver gang vi melder 1X- 1Y – 1Z så kaller vi det for en XYZ. For eksempel 1♣️ - 1♦️ - 1♠️ Her er det også andre kombinasjoner som fører til at vi gjenmelder en ny farge på 1-trinnet.

Når vi spiller XY-NT eller XYZ, så gir det oss ett verktøy for å kunne: 1. Kreve til utgang 2. Invitere til utgang 3. Stoppe på lavest mulig nivå. Vi har her 2 mulige meldinger som er a) Invitt og b) Utgangskrav. 2♣️ ber om 2 ruter, hvorpå man kan invitere. Da kan man invitere i egen farge, i makkers farge i NT eller en umeldt farge. MAKKEREN til den som har meldt 2 kløver skal ALLTID melde 2 ruter. 2♦️ er ALLTID utgangskrav. Heretter kan man melde stille og rolig uten at noen har anledning til å passe før utgang er meldt.

Her er presentasjonen fra tematimen::  Presentasjon .