Tematimen mandag 4. mars omhandlet xyz-konvensjonen, den kanskje nyttigste meldekonvensjonen etter Stayman.
Hva er XY-NT og XYZ?
Hver gang vi melder 1 kl– 1hj – 1 NT så kalles det for en xyNT.
Det er også alle andre meldinger som så ender med at åpner gjenmelder 1 NT
Hver gang vi melder 1 kl- 1 ru – 1 hj så kaller vi det for en xyz.
Dette er også alle andre kombinasjoner som fører til at vi gjenmelder en
ny farge på 1-trinnet.
Når vi spiller XY-NT eller XYZ, så gir det oss ett verktøy for å kunne:
1. Kreve til utgang
2. Invitere til utgang
3. Stoppe på lavest mulig nivå.
Vi har her 2 mulige meldinger som er a) Invitt og b) Utgangskrav
2 kløver ber om 2 ruter, hvorpå man kan invitere. Da kan man invitere i egen
farge, i makkers farge i NT eller en umeldt farge. MAKKEREN til den som
har meldt 2 kløver skal ALLTID melde 2 ruter.
2 ruter er ALLTID utgangskrav. Heretter kan man melde stille og rolig uten at
noen har anledning til å passe før utgang er meldt.